חוקרים טוענים: החלוקה לסאטיבה ואינדיקה אינה מדוייקת

מחקר קנדי חדש קובע: הסיווג המקובל היום אצל מגדלי וצרכני הקנאביס, המבדיל בין אינדיקה וסאטיבה, אינו מדויק ואינו מתאר בהכרח אפילו את השוני הבסיסי בין קנאביס להמפ. “אנו זקוקים למערכת סיווג חדשה שתציע סיווג אמין ומדויק יותר,” אומר המדען הראשי בצוות המחקר.

מחקר גנטי חדש שנערך בשיתוף פעולה בין האוניברסיטאות הקנדיות ‘בריטיש קולובמיה’ ו’דלהאוזי’ ופורסם בירחון המחקרים המוערך PLoS ONE, מראה תוצאות המערערות לחלוטין את כל שיטת הסיווג הקיימת היום בשוק הקנאביס העולמי, המבדילה בעיקר בין אינדיקה לסאטיבה, ומציג למדענים תמונה חדשה על ההבדלים הגנטיים בין זני הקנאביס השונים.

ג'ונתן פייג' - בונטאי מאוניברסיטת בריטיש קולובמיה
ג’ונתן פייג’ – בונטאי מאוניברסיטת בריטיש קולובמיה

שני המדענים שהובילו את צוות המחקר המשולב הם ג’ונתן פייג’, בוטנאי בכיר באוניברסיטת ‘בריטיש קולומביה’, ושיין מיילס, חוקר גנטיקה מאוניברסיטת דלהאוזי.

המחקר בראשותם נחשב למחקר הגנטי הראשון בסדר גודל משמעותי שנעשה עד עתה בתחום זה של הקנאביס. בראיון עם כתב ‘ונקובר סאן’, סיפר ג’ונתן כי הסיבה העיקרית לעריכתו של המחקר היא חוסר המידע המדעי בנושא הקנאביס, הנובע לדבריו בשל הסטטוס הלא חוקי של הצמח.

אינדיקה וסאטיבה – לא מה שחשבנו

על פי המקובל כיום בקרב מגדלי וצרכני הקנאביס, ההבדלים בין אינדיקה וסאטיבה הינם אופן ההשפעה (גוף או ראש), מצב הרוח המלווה אותה (כאשר זני האינדיקה ידועים בעייפות והכבדות המתלווה אליהם, לעומת זני הסאטיבה המעוררים) ומבנה הצמח והעלים (גבוה וצרים בסאטיבה, נמוך ורחבים באינדיקה) – קראו כאן על כל ההבדלים

במהלך המחקר בדק צוות המדענים 81 דגימות מריחואנה ו-43 דגימות המפ, ולאחר ניתוח הנתונים והזנתם למאגר גנטי, ניסה הצוות לחפש אילו קשרים קיימים בין הזנים השונים.

אינדיקה - סטיבה
ההבדלים המקובלים בין אינדיקה לסאטיבה

ההנחה בבסיס המחקר הייתה שסיווג הזנים המקובל כיום מקורו בתורה כללית שאינה נתמכת בהוכחות גנטיות ברורות, וכן על פי מרבית הדגימות שנבדקו, קבעו החוקרים כי ברוב המקרים אין תאימות בין המאפיינים הגנטיים המצויינים על אריזות הזרעים המוצעות על ידי חברות גידול שונות, לבין התוצאות שעלו בפועל בבדיקות.

באחת הבדיקות במהלך המחקר נותחו הנתונים הגנטיים של דגימות אשר דווחו על ידי חברות גידול כסאטיבה באחוזי “טוהר” שונים. בסיום הבדיקה, התגלה כי רק 5 מתוך 82 דגימות עמדו בקריטריונים שדווחו על ידי המגדלים. למעשה, חלק מהדגימות אשר נמצאו בבדיקה כ-100% סאטיבה, דווחו במקור כזני אינדיקה.

טבלת מחקר אינדיקה וסאטיבה
חלק מתוצאות המחקר – רק 5 מדגימות הסאטיבה אכן ענו על הקריטריונים הגנטיים

בנוסף מצאו החוקרים כי ישנן דגימות של זני אינדיקה שמקורם באפגניסטן, אשר דומות מבחינה גנטית ל’המפ’ יותר מאשר לזני אינדיקה או סאטיבה אחרים.

“מגדלי הקנאביס מציינים את אחוזי הסאטיבה או האינדיקה על כל זן, אך הם אינם מדויקם בכלל,” סיכם פייג’ את תוצאות המחקר בסיום הראיון, “נכון לכרגע, הזהות הגנטית של צמחי הקנאביס הקיימים בשוק לא יכולה להיקבע בצורה מדויקת, ואנו זקוקים למערכת סיווג חדשה, שתציע סיווג אמין ומדויק יותר.”

ראו עוד:
מחקר ישראלי בדק: כמה THC יש בקנאביס רפואי?
סאטיבה או אינדיקה? איך לבחור זן קנאביס מתאים מבחינה בריאותית
מחקר: איך משפיע ערבוב מריחואנה וטבק על הזיכרון

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר